vrijdag, november 24, 2006

De informatie

Ik heb woensdag een nieuw kostuum gekocht. Ik ga immers bij de Koningin op bezoek om haar te adviseren omtrent de vorming van een nieuw kabinet. En dan moet je als Koperslager natuurlijk een beetje fatsoenlijk voor de dag komen, dat spreekt vanzelf. Mooie stropdas, fris gestreken overhemd, gecoiffeerde snor, nieuwe sokken, gepoetste schoenen. Ik wil er niet bijlopen zoals die Bos - geen wonder dat 'ie de verkiezingen heeft verloren. Met z'n drieëndertig zeteltjes.

Ik wacht op een uitnodiging. Een beetje gespannen wacht ik de hele donderdag op een telefoontje. Ik houd de inbox van mijn e-mail-systeem nauwlettend in de gaten. Maar het duurt en het duurt...

Ik weet precies wat ik de Koningin zal zeggen:

"Majesteit, deze uitslag is moeilijk te duiden. Er zijn vele mogelijkheden om tot een coalitie te komen. Ik zal nu niet zeggen waar mijn voorkeur naar uitgaat, want alles moet natuurlijk in de juiste volgorde gaan. Dus er dient eerst verkennend onderzoek te worden gedaan naar welke die mogelijkheden allemaal zijn. Dat onderzoek kan het beste worden uitgevoerd door iemand van PvhF-huize. Ik stel voor dat u de heer Gerard van As met dit onderzoek belast. Want in het landsbelang is hij natuurlijk altijd bereid om ons beste beentje voor te zetten."

Op de televisie hoor ik dat alle fractieleiders zijn gevraagd om op bezoek te komen op het Paleis. En dan pas dringt het tot me door: ik zal niet gebeld worden. Alleen partijen die in de Tweede Kamer zitten mogen meepraten. Ik hoor er niet meer bij. Niemand wil mijn verhalen horen, niemand heeft interesse in mijn mening, niemand zal zich laten leiden door mijn adviezen.

Ik slenter wat door de buurt. Het regent pijpenstelen. De punten van mijn schoenen zijn al weer kaal, het regenwater druipt van mijn snor, mijn nieuwe pak kan gelijk al weer naar de stomerij.

Geen opmerkingen: