zaterdag, november 11, 2006

dag 9 - Haarlem

De sfeer in de campagne is plotseling veranderd. Iedereen beweert dat ze het over "de inhoud" willen hebben, maar ondertussen gaat het alleen over "de persoon". Wouter Bos zegt vanmorgen in De Telegraaf dat het CDA en de VVD al jaren bezig zijn om hem persoonlijk af te branden. En Rita Verdonk reageert vandaag direct door te beweren deze huilende Bos bang is van haar, dat hij zich kennelijk realiseert dat 'ie al heeft verloren en dat 'ie maar moet snappen dat dat kabinet-Bos er nooit zal komen. De toon is gezet.

Zo ook in Haarlem. Vanmiddag sta ik bij het winkelcentrum Schalkwijk. Aan de ene kant van het winkelcentrum staat een stel van die vervelende lelijke rooie SP-wijven, die iedereen die langs loopt een rode schuurspons in de vorm van een tomaat in handen duwen. Waar gaat dit over? Ik loop geƫrgerd naar de andere kant van het winkelcentrum, waar ik mijn zeepkist strategisch opstel tussen de Febo en de McDonald's. Het thema van vandaag is Het Gezin. In deze campagne betekent dat de kinderbijslag, de kinderopvang. Mijn standpunt daarover is klip en klaar: fatsoenlijke ouders zorgen zelf voor de opvang van hun kinderen en de kinderbijslag moet worden afgeschaft. Als je het niet kan betalen, neem dan geen kinderen. Logisch, toch? Het winkelende publiek is het niet met me eens. Maar een politicus van mijn kaliber durft het aan om een impopulair standpunt in te nemen als dat nodig is. Dat getuigt van visie.

Die rooie wijven van de SP schuren in de tussentijd onze PvhF-campagnebus met hun tomatensponsjes. Als ze het verbaal niet kunnen winnen, dan gaan ze over tot dit soort praktijken. Typisch links, typisch SP. In de peilingen is de SP inmiddels de VVD voorbij; wat is er in hemelsnaam met dit land aan de hand?

Geen opmerkingen: